facebooknoscript

VVE Beheer

Wanneer u een appartement huurt of koopt krijgt u appartementsrecht. Dat betekent dat u het gebruiksrecht hebt van uw appartement. Dit is uw privé gedeelte van het appartementencomplex. Doordat u over een gedeelte van het appartementencomplex beschikt bent u ook mede-eigenaar van het gebouw, wat betekent dat u samen met de andere mede-eigenaren verantwoordelijk bent voor het beheer van het complex. Omdat u verplicht bent het complex te onderhouden met alle eigenaars en hier een hoop wettelijke regels aan vast zitten, is wettelijk de oprichting van een Vereniging van Eigenaars (VVE) vastgesteld. Op dit moment zijn er al ruim 125.000 VVE’s in Nederland

Als u in een appartementencomplex in een appartement woont kunt u er niet omheen en zult u altijd deel uitmaken van een VVE (Vereniging van Eigenaren). Een VVE voert het beheer over de gemeenschap en ziet erop toe dat elke eigenaar de regels naleeft die zijn opgesteld in een splitsingsakte en het huishoudelijk reglement.

Wat is een VVE-beheerder?

Omdat een complex vaak over veel appartementen beschikt wordt er veelal voor gekozen om een VVE-beheerder in de arm te nemen die zorg draagt voor een goede administratieve afwikkeling van alle zaken die te maken hebben met het gebouw. De beheerder is het aanspreekpunt voor alle bewoners en externe partijen. Een VVE-beheerder verzorgt onder andere de financiële overzichten, kan de bankrekening beheren en transacties uitvoeren, klachten en schades behandelen en zal bijvoorbeeld ook de algemene ledenvergadering organiseren en leiden. Ook kan een VVE-beheerder verantwoordelijk zijn voor het technische beheer of diverse bestuurstaken. Lees hieronder welke taken een VVE-beheerder zoals voor u kan doen.

Wat doet een VVE-beheerder?

De meeste VVE-beheerders voeren drie verschillende soorten taken uit: beheer van administratie, technisch beheer en bestuurstaken. We lichten de taken hieronder kort toe:

  • Beheer administratie: hier valt onder andere onder het bijhouden van boekhouding, opstellen van de jaarrekening, optreden bij belasting achterstand en het maken van de begroting. Administratief beheer is de meest gekozen variant van de drie.
  • Technisch beheer: opvragen van offertes, opstellen en bijhouden van meerjarenonderhoudsplanning en tot slot het laten uitvoeren van onderhoud zodat uw complex in goede staat blijft.
  • Bestuurstaken: uitvoering van de genomen beslissingen door het bestuur. In sommige gevallen kan de VVE-beheerder de bestuurder vormen. De meeste beheerders bieden deze service echter niet aan. Wel geven ze een advies over bestuurlijke zaken.

Hoe richt ik een VVE op?

Worden meerdere bewoners eigenaar van het pand en wilt u een VVE oprichten? Er zijn een aantal stappen die u moet doorlopen bij de oprichting van de VVE:

  1. Akte van de splitsing opvragen bij uw notaris;
  2. Controleren en waar nodig bijwerken van de splitsingsakte;
  3. Inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK);
  4. Een nieuwe bankrekening openen op naam van de VVE;
  5. Verzekeringen afsluiten;
  6. De financiële administratie inrichten;
  7. De ledenadministratie verzorgen;
  8. Een meerjarenonderhoudsplan laten opstellen;
  9. Het houden van een oprichtingsvergadering en hierbij de rollen verdelen.

Heeft u hulp nodig bij bovenstaande stappen? Kom in contact met een ervaren boekhouder of accountant uit ons netwerk!

>> START MIJN AANVRAAG <<

Daarnaast krijgt u te maken met een aantal verplichtingen van de VVE:

  • Inschrijving bij de Kamer van koophandel;
  • Over een reservefonds beschikken en hier jaarlijks voor sparen;
  • Jaarrekeningen en begrotingen opstellen;
  • Collectieve opstal- en aansprakelijkheidsverzekering afsluiten;
  • Bestuur en kascommissie aanwijzen;
  • Tenminste één keer per jaar een vergadering houden.

Kiezen voor een VVE-beheerder

Niet alle beheerders bieden alle soorten taken aan. Bedenk daarom goed welke taken u wilt laten uitbesteden. Ga ook na waar uw complex behoefte aan heeft. Wij helpen u graag aan een geschikte VVE-beheerder. Bent u benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Vraag vrijblijvend 3 offertes aan via ons aanvraagformulier of neem contact met ons op per telefoon 043 200 30 90 of via mail (info@wrkd.nl) om de mogelijkheden te bespreken.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Meer informatie    OK