facebooknoscript
Mobiele navigatie knop

Wat komt er allemaal kijken bij het opstarten van een B.V.?

Je gaat een besloten vennootschap (B.V.) oprichten of switcht van een goedlopende eenmanszaak naar een B.V. Natuurlijk wil je dan als eerste weten wat er allemaal komt kijken bij het opstarten van zo’n besloten vennootschap. In dit artikel schetsen wij (WRKD) een stappenplan inclusief kostenberekening met betrekking tot het oprichten van een B.V. 

Het oprichten van een B.V.-structuur inclusief holding begint bij de notaris en de Kamer van Koophandel. De kosten hiervan bedragen gemiddeld tussen de €600-€800,-. Notarissen zijn vrij om te vragen wat ze willen voor hun dienstverlening. De ene notaris kan dus een stuk duurder zijn dan de andere. In deze kostenberekening zitten de notariskosten, conceptakte, volmacht, uittreksel KvK, statuten en het aandeelhoudersregister inbegrepen. 

Er wordt vaak gekozen voor meerdere lagen van B.V.‘s omdat hierdoor:
- Een betere bescherming bij faillissement geboden kan worden (bij een faillissement van de werkmaatschappij is het vermogen dat in de holding zit nog veilig);
- Flinke belastingvoordelen behaald kunnen worden (denk bijvoorbeeld aan de deelnemingsvrijstelling, hiermee kunt u het betalen van belastingen uitstellen);
- Samenwerken of overdragen makkelijker is.

Er wordt vaak gekozen voor een structuur met drie lagen, namelijk:
- De persoonlijke holding;
- De groepsholding (hier krijgen investeerders aandelen in);
- De werkmaatschappij (hier vinden de activiteiten plaats).

Een belangrijk onderdeel waar de B.V. afwijkt van andere ondernemingsvormen is het verschil in belastingplicht. Zo ben je als B.V. verplicht de volgende aangiftes te doen: 
- Directeur-grootaandeelhouderloon (zodra je meer dan 5% van de aandelen bezit wordt je gezien als bestuurder, je bent dan verplicht om jezelf een marktconform loon toe te kennen. Het wettelijke minimumloon is momenteel €45.000,- per jaar);
- Ieder kwartaal btw-aangifte (net zoals andere ondernemingsvormen);
- Aangifte van vennootschapsbelasting;
- Opstellen en deponeren van de jaarrekening (voorzien van een accountantsverklaring);
- Loonadministratie

De administratie van een B.V. wordt al snel ingewikkelder dan bij andere ondernemingsvormen. Omdat er meer verplichtingen zijn worden de jaarlijkse kosten van een B.V. al snel hoger dan andere ondernemingsvormen. De volledige kosten voor bovenstaande aangiftes in een holdingstructuur ligt tussen de €1.800,- en €2.500,- per jaar. 

Door de moeilijkheidsgraad van de verplichtingen is het zeer aan te raden om samen te werken met een goede accountant. Deze accountant is gespecialiseerd in het bijhouden van de administratie en het doen van de verplichte aangiftes en kan advies op maat geven met betrekking tot de financiën in het bedrijf. 

Heeft u zelf een B.V. of bent u van plan om een B.V. op te richten? WRKD helpt u graag bij uw zoektocht naar een goede financiële partner! Vraag hier vrijblijvend drie offertes aan en kom in contact met uw nieuwe financiële partner.  

Zoekwoorden: opstarten bv kosten, minimumkapitaal, formaliteiten, startkapitaal, voorwaarden, kvk, notaris, stappenplan, oprichten, jaarlijkse kosten bv, nadelen, voordelen, eenmanszaak.

Anderen lazen ook deze artikelen:

Hulp nodig bij het opstarten van een B.V.?

Wij helpen u graag! KLIK HIER en neem vrijblijvend contact met ons op!

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Meer informatie    OK