facebooknoscript
Mobiele navigatie knop

Een administratiekantoor beginnen? Dit is uw checklist.

Een eigen administratiekantoor beginnen? Dit zijn de stappen die u doorloopt bij het starten van een administratiekantoor:

Stap 1: Vertaal uw plannen in een businessplan
Om als ondernemer aan de slag te gaan is het aan te raden om een businessplan op te stellen waarin de plannen, intenties, missie, visie en strategie worden toegelicht. Dit draagt bij aan de helderheid van uw plannen met het oprichten van uw administratiekantoor.

Een essentieel aspect in het businessplan is de concurrentenanalyse. Hierin licht u de sterktes, zwaktes, bedreigingen en kansen toe met betrekking tot de concurrenten in uw omgeving. Belangrijk hierbij is dat u een marketingstrategie opstelt waardoor uw toegevoegde waarde transparant is. Tenslotte is het belangrijk om een financieel plan toe te voegen waarin u de financiering van uw administratiekantoor onderbouwt.

 

Stap 2: Wat wordt uw rechtsvorm?
De ondernemingsvorm bepaalt of u privé aansprakelijk wordt gesteld voor eventuele schulden die voortvloeien uit de onderneming. Hieronder sommen wij een aantal rechtsvorm zonder prive aansprakelijkheid voor u op:
- Besloten vennootschap (B.V.);
- Naamloze vennootschap (N.V.);
- Coöperatie;
- Stichting.

Indien u starter bent is het voor de hand liggend dat u voor een eenmanszaak of vennootschap onder firma kiest. Enerzijds zorgt dit ervoor dat u wel privé aansprakelijk gesteld kunt worden voor eventuele schulden, anderzijds zorgt dit voor meerdere belastingvoordelen zoals de startersaftrek, etc.

Tenslotte is het belangrijk voor uw marketingstrategie en naamsbekendheid om een herkenbare naam te kiezen voor uw administratiekantoor. Dit kunt u doorgeven tijdens de afspraak bij de Kamer van Koophandel. De afspraak plant u online in via de website van de Kamer van Koophandel. Na het inschrijven van uw onderneming wordt er automatisch een btw-nummer aan uw onderneming gekoppeld.

 

Stap 3: Het inrichten van verzekeringen en administratie
Als ondernemer is het belangrijk om zelfstandig uw verzekeringen en pensioenopbouw in te richten. Hierbij hoort ook de rechtsbijstandverzekering, de arbeidsongeschiktheidsverzekering, etc. Om duidelijkheid te uiten over uw dienstverlening naar uw klanten is het essentieel om algemene voorwaarden op te stellen. Hierin kunnen klanten zien waar zij aan verbonden worden zodra gebruik gemaakt wordt van de dienstverlening.

Vervolgens moet u de administratie goed inrichten, waarbij het verplicht is vanuit de overheid om minimaal 7 jaar de administratie te behouden. Om de opslag te verkleinen is het aan te raden om gebruik te maken van een digitaal boekhoudsysteem waarin de geschiedenis wordt opgeslagen.

 

Stap 4: Wat wordt uw werkwijze?
Tegenwoordig is vrijwel alles gedigitaliseerd op het gebied van administratie. De meeste administratiekantoren kiezen ervoor om met een online boekhoudsysteem te werken. Hiermee bespaart u veel tijd en heeft u een beter overzicht over de financiën van uw klanten. Hieronder sommen wij een aantal boekhoudsystemen voor u op:

- Exact Online;
- Unit 4;
- Twinfield;
- Yuki;
- E-boekhouden.nl;
- SnelStart;
- Rompslomp.
 

Stap 5: Bereik uw klanten
Zodra u het administratiekantoor heeft opgericht, is het doel om uw klantenbestand te vullen. U kunt klanten bereiken door een gerichte marketingstrategie te handhaven. Hierbij kunt u denken aan het ontwerpen van een website, banner of reclames via andere kanalen.

Het voeren van marketing kan tijdrovend en kosten inefficiënt zijn. U kunt er ook voor kiezen om ons te laten helpen bij het werven van nieuwe klanten. Via ons platform kunt u instellingen toevoegen waardoor u geschikte opdrachten krijgt te zien. U kunt contact opnemen om met een van onze accountmanagers een vrijblijvende demonstratie te doorlopen in ons portaal.

 

Gaat u een eigen administratiekantoor starten of heeft u reeds een administratiekantoor en bent u op zoek naar meer klandizie? Wij geven u graag een vrijblijvende demonstratie in ons portaal.

Anderen lazen ook deze artikelen:

Lemmerlijn, Remco
Account manager
Aantal keer gelezen:   445
Deel dit bericht:
Wilt u zich aanmelden als partner?

WRKD helpt u graag bij het vinden van de juiste klanten!

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Meer informatie    OK