facebooknoscript
Mobiele navigatie knop

Dit zijn de kosten van een BV oprichten

Veel ondernemers kiezen ervoor om een BV op te richten omdat de winst lager is belast en omdat u niet privé aansprakelijk bent. Bent u ook van plan om een BV op te richten? Dan is het belangrijk om rekening te houden met een aantal eenmalige kostenposten. Denk hierbij aan inschrijfgeld voor de KvK, startkapitaal of kosten van een notaris. We bespreken alle kosten die komen bij kijken het oprichten van een BV hieronder. 

Startkapitaal BV

Sinds 2012 is het mogelijk om zelf te kiezen voor een BV met of zonder startkapitaal. Eerder was u verplicht om in ieder geval 18.000 euro aan startkapitaal te hebben. Deze regel is in 2012 herzien met de introductie van de FLEX BV. Tegenwoordig zijn een paar euro’s bij wijze van spreken al genoeg om een BV te kunnen starten. Met een laag startkapitaal starten is echter niet altijd een verstandig idee. Een te laag startkapitaal geeft u het risico om aansprakelijk te zijn met uw privévermogen. De ervaren boekhouders in ons netwerk adviseren u hier graag bij.

Kosten inschrijven UBO-register

Sinds 28 september 2020 is het verplicht voor een BV om eerst te worden aangemeld in het UBO-register. Als dit niet gebeurt dan kan de BV ook niet in het handelsregister worden geregistreerd. De kosten voor een inschrijving in het UBO-register liggen rond de € 25,00 exclusief de btw.

Notariskosten oprichten BV

Voor een BV bent u wettelijk verplicht om een notarisakte te hebben. Een notaris zal deze voor u opstellen. In de notarisakte staat hoe de aandelen zijn verdeeld en hoe deze zijn over te dragen. Ook staat erin wat de bevoegdheden van de bestuurders zijn en hoe zij eventueel benoemd of ontslagen kunnen worden. Omdat het in de arm nemen van een notaris verplicht is bij een BV, is het oprichten van een BV duurder dan de oprichting van een eenmanszaak. De precieze kosten van de notaris verschillen per kantoor. U kunt ervan uitgaan dat de kosten tussen de circa 350 euro en 1000 euro zullen liggen. Hoeveel de notaris kost hangt bovendien af van de complexiteit van uw aanvraag en wensen. 

Kosten van register van aandeelhouders

In het aandeelhoudersregister staat onder andere vermeld wie de aandeelhouders van een BV zijn. Ook staat erin welk aandeelkapitaal ze hebben gestort en wat hun nominale aandeelkapitaal is bij een BV. Bij het oprichten van een BV wordt u verplicht gesteld om een aandeelhoudersregister bij te houden. De kosten voor een register van aandeelhouders zijn € 25,00 exclusief de btw.

Kosten inschrijving bij Kamer van Koophandel

Als u uw bedrijf wilt registreren in het Handelsregister dan betaalt u eenmalig inschrijfkosten. De kosten van de inschrijving bij de KvK zijn niet inbegrepen bij de andere bovengenoemde zaken. Vaak liggen deze kosten rond de 50 euro. Als u hier een uittreksel bij wilt dan kost dit 15 euro extra. Om zich in te kunnen schrijven bij de KvK moet u ten eerste alle statuten in goede orde hebben. Houd er rekening mee dat dit enkele weken in beslag zal nemen. Zodra u zich bij de KvK heeft geregistreerd gaan alle rechten en plichten direct automatisch over. 

Veelgestelde vragen bij oprichting van een BV

Hoe lang duurt het voordat mijn BV is opgericht?
Er is geen vaste looptijd voor de oprichting van een BV. De statuten van uw BV moeten geheel op orde worden gemaakt. Als u zelf het een en ander wilt inbrengen in uw BV, dan moet uw accountant hier een beschrijving van maken. Ook zal de inschrijving in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel enige tijd kosten. De tijd van de oprichting van een BV ligt als het meevalt gemiddeld rond de tien dagen. Vaak kan er tegen een hoger tarief een BV worden opgericht op kortere termijn, zoals binnen 24 of 48 uur.

Wat is een oprichtingsverklaring?
Dit is een verklaring van de notaris die aangeeft dat hij de oprichting van uw BV in behandeling heeft genomen. De oprichtingsverklaring kan worden gebruikt om een BV in oprichting in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. De BV krijgt dan de status 'BV i.o.' en kan vanaf dat moment rechtsverplichtingen aangaan.

Hoe werk het opheffen van een BV?
Indien u besluit om uw BV op te heffen dan heeft u een officieel besluit van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders nodig. Er moet een aandeelhoudersbesluit worden opgemaakt en te worden ondertekend door de aandeelhouders. Vervolgens schrijft u zich uit bij de Kamer van Koophandel. Zijn er geen financiële tekorten of geldmiddelen? Dan is uw BV vanaf dan ontbonden. Zijn er wel financiële tekorten? Dan heeft het voormalige bestuur van de BV de verantwoordelijkheid om dit te regelen.

Is een zakelijke rekening verplicht voor een BV?
Nee, het is niet verplicht om een zakelijke rekening te hebben bij de oprichting van een BV. U wordt enkel door de bank verplicht om een zakelijke rekening te openen als uw inkomsten te hoog worden. Tegenwoordig is een zakelijke rekening gelukkig tegen betaalbare tarieven te openen voor rond de 6 euro per maand.

Welke vormen van BV zijn er?
Er zijn verschillende BV-vormen, de meest voorkomende zijn:

  • Flex BV
  • Management BV
  • Holding
  • Werkmaatschappij 

Hulp nodig bij de oprichting van een BV?

Bent u van plan om een BV (met of zonder startkapitaal) op te richten? De deskundige boekhouders en accountants in ons netwerk helpen u graag verder. Sta niet langer voor lastige vragen en start vandaag nog uw aanvraag, wij nemen binnen 48 uur contact met u op om uw aanvraag te bespreken.

> START AANVRAAG <

Anderen lazen ook deze artikelen:

Schins, Rachel
Content Marketeer
Aantal keer gelezen:   345
Deel dit bericht:
Hulp nodig bij oprichting BV?

Gaat u een BV oprichten? Onze ervaren boekhouders helpen u graag! Start hier uw aanvraag en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Meer informatie    OK